CINTA c.i.n.t.a !

Assalammualaikum ..
ok ok pendek cerita today syifa nak cakap pasal cinta .. cinta ? cinta is LOVE .. love ? love is CINTA .. betul la kan ? HEHE .. so tadi dapat email from one of my friends .. dia cakap pasal cintacinta ney ..
mesti di antara reader ney tengah bercinta
kan ?? kan ?? hah ?! SINGLE ? em syifa ta mention pun cinta pada pa kan .. haa so jangan salah anggap tau ..
cinta ney pada macam2 .. bukan saja pada manusia , flora or fauna .. most IMPORTANT .. cinta kepada ALLAH swt ..





CINTA ALLAH...Cinta Allah yang abadi..
sebagai umat islam, cinta paling utama yang wajib kita letakkan didalam hati kita dan yang akan menjadi tunjang kepada cinta kepada yang lain adalah cinta kepada Allah SWT.Kenapa perlu kita mencintai Allah??
kerana Allah yang menjadikan kita, memberikan kita kesempatan untuk hid...up dan beramal kepada-Nya..
kerana akhirnya kita akan kembali kepada Allah..
dan dunia ini adalah sementara dan tidak kekal, akhirat lah yang kekal..

kehidupan di dunia ini hanyalah suatu tempat persinggahan sebelum kita meneruskan kehidupan di alam akhirat, didunia inilah masanya untuk kita mengumpul sebanyak mana 'harta' yang membolehkan kita menempah tiket ke syurga..

dengan itu, setiap apa yang kita lakukan didunia ni, biarlah dengan niat yang baik, niat untuk beribadah kerana Allah..

setiap perkara baik yang kita lakukan, berserta dengan niat kerana Allah, insyaAllah akan dikurniakan ganjaran olehNya.

solat kerana Allah..
puasa kerana Allah..
zakat kerana Allah..
study kerana Allah..
kahwin kerana Allah..
bersahabat kerana Allah..
etc..

cinta kepada manusia yang lain juga haruslah berpandukan kepada cinta kepada Allah..

"aku mencintaimu kerana Allah.."
"aku ingin menjadikan kamu sebagai isteriku kerana Allah.."memilih calon isteri/suami bukannya melalui paras rupa yang menawan, harta dan pangkat dan sebagainya..lihat kepada agama, budi bahasa nya dan jugak keserasian..

Sering kita mendengar maksud sepotong hadith yang berbunyi, “Dikahwini wanita itu (untuk dijadikan isteri) kerana empat perkara iaitu harta kekayaannya,
keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka utamakanlah (dalam pemilihanmu itu) wanita yang kuat beragama, nescaya sejahtera hidupmu”
(Riwayat Bukhari dan Muslim).

jelas menunjukkan bahawa agama merupakan faktor yang paling penting sekali dalam pemilihan seorang isteri.. selain dari itu, kalau saya, saya jugak melihat kepada keserasian.. kalau tak serasi, susah jugak untuk meneruskan bahtera suatu perkahwinan itu..

cinta kepada manusia yang tidak berlandaskan kepada cinta Allah sememangnya seronok bagi pasangan yang belum berkahwin tapi apabila dah berkahwin, cinta itu dah tak seronok dan semakin lama semakn pudar..
kerana apa?? kalau sebelum kahwin dah pegang sana pegang sini, buat itu dan buat ini, apa lagi yang tinggal untuk dibuat bila dah kahwin nanti??

semua benda dah pernah buat dan rasa, nikmat cinta pun sudah semakin kurang, lama-lama mula lah si suami pukul isteri, cari wanita lain dan sebagainya..

kalau kita memilih untuk mencintai manusia kerana Allah, kita bercinta selepas kahwin..

bayangkan betapa banyaknya yang kita boleh buat bersama, almaklumlah baru nak bercinta..
keluar dating bersama, makan bersama, buat itu dan ini bersama, alangkah indahnya cinta itu kan.. apatah lagi jika cinta itu terus disulamkan dengan cinta ilahi..
mashaAllah..alangkah indahnya..

semoga kita dijauhkahkan dari perkara zina dan maksiat, dan perkara2 yang membawa kita ke arah zina dan maksiat..

jika batas-batas pergaulan antara lelaki dan wanita dijaga sebelum kahwin, insyaAllah Allah akan reda dan mengurniakan barokah kepada kehidupan kita. insyaAllah.

jom, sama-sama mengejar cinta ilahi...Walaupun ia sukar dan memerlukan pengorbanan dan usaha yang sungguh2..teruslah berusaha...kerah tenaga...berdoa dan bertawakal lah..moga Cinta Ilahi dapat kita kecapi..YA ALLAH dekatkan aku dengan apa saja yang mendekatkan aku dengan CINTAMU ..AMIN



syifasyazana


Facebook Comment Source : Facebook Comment

0 orang baik ✿: